انواع بازاریابی

انواع بازاریابی و 10 نوع برتر آن

انواع بازاریابی برای موفقیت کسب و کارها استفاده می‌شود. بازاریابی چیست؟ فرایندی است که مصرف کنندگان از طریق آن محصولات و خدمات را می‌شناسند و به دست می آورند. بازاریابی چیزی بیش از تبلیغات است، اگرچه بخشی از روند آن را نیز شامل می‌شود. همچنین شامل رسانه‌هایی است که از طریق آن محصول یا خدمات ارائه می‌شود و در تصمیم گیری نهایی درباره نحوه بسته بندی و فروش آن نیز دخالت دارد.

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

در ادامه مقاله 10 نوع از بهترین انواع بازاریابی معرفی و بررسی می‌شود.

1- برندسازی

محصولات و خدمات برای اینکه با موفقیت به فروش برسند و ارائه شوند، نیاز به متمرکز شدن، بازار هدف و یک نام قابل تشخیص یا “برند” دارند. برندسازی نوعی بازاریابی است که پایه و اساس تبلیغات بعدی است. این کمک می‌کند تا محصول یا خدمات هر دو جذاب و شناخته شده باشند. برندسازی اغلب شامل نام‌های مشخص، شعارها و گرافیک‌ها مانند یک لوگو است.

2- روابط عمومی

روابط عمومی تبلیغاتی است که از کلمات، اظهارات و اقدامات قابل توجه توسط یک شرکت بدست می‌آید. روابط عمومی نوعی بازاریابی است که همزمان با تبلیغات انجام می‌شود. این راهی برای تبلیغ یک برند از طریق برنامه‌ریزی متفکرانه و از طریق انتشار بیانیه روابط عمومی یا انتشار مطبوعاتی به رسانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها است.

3-پخش تبلیغات

خرید زمان پخش برنامه‌های رادیو یا تلویزیون برای پخش تبلیغات یکی از رایج ترین انواع بازاریابی پولی است. بازاریابی به مشتریان بالقوه از طریق رادیو اغلب برای جلب توجه شنوندگان انجام می‌شود. بازاریابی تلویزیونی برای پخش تبلیغات در بین برنامه‌های تلویزیونی و حین و پس از آن که جمعیت زیادی به آن توجه می‌کنند، یکی از بهترین انواع بازاریابی است.

4-در نقطه خرید

بسته بندی برای تلاش‌های بازاریابی در نقطه خرید از اهمیت حیاتی برخوردار است و اغلب محل قرارگیری محصولات در قفسه‌های فروشگاه را تعیین می‌کند. بسته بندی چیزی بیش از ایجاد ظرفی است که محصول را در خود نگه می‌دارد. این نقش در شناخت برند، ایمنی مصرف کننده و فرصت‌های خرده فروشی ایفا می‌شود. برای شرکت‌های خدماتی “بسته بندی” شامل ارائه تصویر برند است.

انواع بازاریابی

5-دیجیتال یا آنلاین

بازاریابی آنلاین تقریبا یک ضرورت در قرن بیست و یکم به عنوان بخشی از تلاش‌های بازاریابی است. بازاریابی آنلاین را می توان در قالب های گسترده‌ای، از وب سایت‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل انجام داد و می تواند سفارشی سازی، تبلیغات مبتنی بر محتوا و تعامل مخاطبان را فراهم کند.

6-سامانه پیامکی

در این روش از بازاریابی شرکت‌های مختلف تولید کننده محصولات و ارائه دهنده خدمات پیامک تبلیغاتی در مورد ارائه محصول یا خدمات جدید از طریق سامانه پیام کوتاه به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه خود بفرستند. این یک روش ارزان، سریع، کارآمد و مقرون به صرفه است. چرا که می‌توان ارسال پیامک تبلیغاتی را از طریق پنل اس ام اس به انبوه مخاطبان رساند.

7-چند سطحی

بازاریابی چند سطحی نوعی از فروش مستقیم است که شامل زنجیره‌ای از ارتباطات است که از طریق آن شرکت محصولات خود را جذب و به فروش می‌رساند. بازاریابی چند سطحی نیز به عنوان بازاریابی شبکه ای شناخته می‌شود زیرا فروشندگان در مورد کالاهایی که می‌فروشند و همچنین در مورد فروش محصولات توسط تیم خود پورسانت دریافت می‌کنند.

8-خیابانی

در بازاریابی خیابانی از تعامل افراد برای بیان مزایای یک محصول، خدمات یا رویداد به مشتریان بالقوه استفاده می‌شود. بازاریابی خیابانی به طور معمول مصرف کنندگان را مستقیما در مقابل یک مکان یا فروشگاه هدف قرار می‌دهد و با پوشیدن لباس‌های تبلیغاتی و مخصوص آن برند راهی سرگرم کننده برای آشنایی با محصولات آن شرکت برای مشتریان بالقوه پیدا می‌شود.

انواع بازاریابی

9-خیرخواهانه

شرکت‌ها از حمایت خود برای موسسات خیریه و گروه‌های غیرانتفاعی مشهور برای بهتر شدن تصویر و تبلیغ برندهای خود استفاده می‌کنند. از طریق حمایت مالی و مشارکت در رویدادهای جمع آوری کمک مالی، بازاریابی خیرخواهانه و بشردوستانه احساس مشارکت در جامعه ایجاد می‌کند که مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

10-چریکی

بازاریابی چریکی می‌تواند بسیاری از انواع دیگر بازاریابی را با هم ترکیب کند، اما با نحوه برخورد مصرف کنندگان به طور غافلگیر کننده توصیف می‌شود و جلوه‌ای ماندگار پیدا می‌کند. بازاریابی چریکی معمولا شامل استفاده‌های غیر متعارف از بازاریابی سنتی است.

منبع: https://www.azcentral.com/

, ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.